شرکت روحی وب

الگوریتم تازه گی محتوا: کلید موفقیت در سئو

همه ما با تکنیک‌های لینک‌سازی و الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن آشنا هستیم، اما آیا از اهمیت الگوریتم تازه گی محتوا باخبرید؟ این الگوریتم کمتر شناخته شده، می‌تواند تاثیر شگرفی بر رتبه‌بندی سایت شما داشته باشد و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

 

 

الگوریتم Freshness گوگل یکی از تکه‌های گمشده‌ی پازل سئو است که کمتر کسی در جستجوی آن است.

وقتی گوگل الگوریتم تازگی محتوا رو معرفی کرد، دنیای سئو حسابی تکون خورد! انگار یه بمب ترکید و همه فهمیدن که دیگه نمیشه با محتواهای قدیمی تو گوگل بالا اومد. این الگوریتم باعث شد تا حدود 35 درصد از نتایج جستجو عوض بشه و همه سئوکارها مجبور شدن بیشتر روی تولید محتوای تازه و باکیفیت تمرکز کنن.

الگوریتم Freshness چیست؟

فرض کن می‌خوای یه ماشین رو اینترنتی بخری؛ خب طبیعی‌ـه که قیمتش اولین چیزیه که به ذهنت میاد. پس مرورگر رو باز می‌کنی و مدل مورد نظرت رو تو گوگل سرچ می‌زنی تا اطلاعات به‌روزتری از قیمتش پیدا کنی. توی صفحه نتایج، با کلی سایت مواجه می‌شی که هر کدوم قیمت‌های متفاوتی رو تو عنوان خودشون گذاشتن. اینجاست که الگوریتم تازگی محتوا توی گوگل دست‌به‌کار می‌شه و سعی می‌کنه جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات رو نشونت بده تا انتخاب بهتری داشته باشی!

الگوریتم Freshness چیست؟

گوگل چرا الگوریتم تازگی محتوا را معرفی کرد؟

هدف اصلی الگوریتم تازه گی محتوا، ارتقای رتبه صفحات با محتوای تازه و مرتبط با جستجوهای کاربران است. به خصوص در حوزه‌های پویا مانند اخبار و سیاست، تازگی محتوا به عنوان یک عامل کلیدی در تعیین رتبه صفحات محسوب می‌شود.

مدیر قبلی بخش جستجوی گوگل درباره علت طراحیِ الگوریتم تازگی محتوا می‌گوید:

در اولین قدم لازم بود محتوایی مانند اخبار، سیاست و موضوعات ترندی که در اینترنت بیشتر جستجو می‌شوند، بر اساس جدید بودن در نتایج بالاتر قرار بگیرند. به هر حال چه کسی دوست دارد بداند اولین دوست دختر Justin Bieber در سال 2005 چند سال داشته است؟

در یک جمله میتوان گفت که گوگل عاشق محتوای به‌روز و جدید است و الگوریتم Freshness  را به این دلیل معرفی کرد تا رضایت کاربرانی که به دنبال محتوای جدیدی هستند را فراهم کند.

افزایش رتبه در الگوریتم تازه گی محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

ربات‌های گوگل با خزیدن در صفحات وب، سیگنال‌های مختلفی را استخراج می‌کنند که در رتبه‌بندی سایت تأثیرگذار هستند. با معرفی الگوریتم تازگی محتوا، برخی از این سیگنال‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این سیگنال‌ها خواهیم پرداخت.

1. بهتر است مدت زمان حضور کاربر در سایت به مرور افزایش پیدا کند

علاوه بر اولین بازدید، رفتار کاربران در مراجعه‌های بعدی نیز در ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل مؤثر است. افزایش تدریجی مدت زمان حضور کاربران در سایت پس از انتشار محتوا، نشان‌دهنده کیفیت و جذابیت بالای محتوا و در نتیجه بهبود رتبه سایت است.

افزایش تدریجی زمان حضور کاربر در سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که محتوای موجود در سایت همچنان تازه است.

یکی از روش‌های کاربردی برای افزایش زمان حضور کاربران، به روزرسانی مستمر محتوای صفحه است. در این روش در بازه‌های زمانی کوتاه بخش‌هایی به مقاله اصلی اضافه شده و یا با اضافه شدن نظرات کاربران حجم محتوا و زمان حضور کاربران در صفحه افزایش می‌یابد.

2. از سایت‌هایی که محتوای جدید دارند لینک بگیرید

شاید بارها شنیده باشید که هر لینکی به محتوای شما امتیازی مثبت به حساب می‌آید. اما نکته جالب اینجاست که گوگل نه تنها به خود لینک، بلکه به منبع آن نیز توجه می‌کند. اگر سایتی که به شما لینک داده محتوای به‌روزی نداشته باشد، الگوریتم تازگی محتوا، امتیاز Freshness سایت شما را نیز کاهش می‌دهد.

به طور کلی دریافت لینک برای صفحات قدیمی‌تر سایت شما، موجب می‌شود که معیار تازگیِ محتوا در آن‌ها کاهش پیدا نکند زیرا هنوز صفحاتی هستند که به محتوای شما لینک می‌دهند. حالا اگر این لینک‌ها از سایت‌ها و صفحاتی باشد که خودشان تازه و کاربردی هستند ارزش آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

3. لینک سازی مستمر و هدفمند ارزشمند است

بهترین استراتژی برای ساخت بک‌لینک، دریافت پیوسته و محدود لینک از سایت‌های گوناگون است. به عنوان مثال، اگر در یک هفته حجم زیادی بک‌لینک بگیرید اما در ماه بعد هیچ لینکی به سایت شما اضافه نشود، این روش مناسبی برای ساخت بک‌لینک نخواهد بود. در این صورت، گوگل ممکن است لینک‌های شما را به عنوان اسپم شناسایی کند.

راهکار بهتر این است که به محتوای قدیمی سایت هم جان تازه‌ای ببخشید! می‌توانید مقاله‌های پیشین خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا با لینک‌دهی جدید، محتوای قدیمی شما همچنان به‌روز به نظر برسد.

لینک سازی هدف مند باعث افزایش رشد سایت

چطور از الگوریتم تازگی محتوا به نفع سئو سایت استفاده کنید؟

حال که با مفاهیم پایه‌ای الگوریتم تازگی محتوا آشنا شده‌اید و یاد گرفته‌اید چگونه می‌توان رتبه این الگوریتم را افزایش داد، اکنون زمان آن رسیده که از این الگوریتم برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما بهره‌گیری از 4 روش زیر است:

1- محتوای دارای رتبه‌ی سایت را به‌روز کنید

مقالات با تعداد بالای Impression و ورودی که در صفحه نتایج رتبه دارند را در اولویت بگذارید. تلاش کنید این مقالات را با افزودن آمار و ارقام به‌روز، نقل قول‌های جدید، تصاویر و بهبودهای مفید، تازه و به‌روز کنید.

2- در تولید محتوا پیش‌دستی کنید

وب‌سایت‌هایی که در حوزه اخبار، سینما، موسیقی و رویدادهای روز فعال هستند، باید همواره تلاش کنند تا اطلاعات به‌روز را سریع‌تر از رقبا به کاربران خود ارائه دهند. اگر سایت شما به منبع اول اخبار جدید تبدیل شود، می‌توانید بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. علاوه بر این، با تولید محتوای باارزش، شانس حضور در بخش دیسکاور گوگل را نیز خواهید داشت.

3- سیگنال‌های اجتماعی مثبت دریافت کنید

با توجه به حساسیت بالای الگوریتم تازگی محتوا گوگل به سیگنال‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری گسترده مطالب در این پلتفرم‌ها و لینک‌دهی به سایت، می‌تواند به طور چشمگیری رتبه‌بندی سایت شما را بهبود بخشد. پس از کسب محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی، شاهد ارتقای قابل‌توجه سئو سایت خود خواهید بود.

4- تاریخ انتشار مقالات را حذف نکنید

بسیار دقیق! پاک کردن یا دستکاری تاریخ انتشار مقالات، نه تنها روشی موثر برای بهبود سئو نیست، بلکه می‌تواند به رتبه‌بندی سایت آسیب جدی وارد کند. دلایل این امر را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمند شده‌اند: گوگل به راحتی می‌تواند تغییرات غیر طبیعی در تاریخ انتشار محتوا را تشخیص دهد و این را نشانه‌ای از تلاش برای دستکاری نتایج جستجو تلقی کند.
  • تازگی محتوا: یکی از سیگنال‌های مهم برای گوگل: گوگل به محتوای تازه و به روز اهمیت زیادی می‌دهد. تغییر تاریخ به عقب، این سیگنال مثبت را از بین می‌برد و ممکن است باعث کاهش رتبه‌بندی شود.
  • اعتماد کاربران: کاربران به محتوای جدید و به‌روز علاقه‌مند هستند. تغییر تاریخ، اعتماد کاربران را نسبت به سایت شما کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *